Pages

Friday, November 5, 2010

~ SyurGa Ku ~

ini sedikit kisah family aku...semuanya ada 6 beradik + ayah n mak berjumlah 8 semuanya...dan aku anak ke 2 dari 6...mak n ayah asal batu pahat terkenal dengan jawaness nya ...kami plak anak2nya dah jauh sangat dari bahasa tue cume masih boleh faham kalau orang tua2 bercerita....kalau nak cakap tue macam la boleh tapi takut lain pulak bunyinya...




akak yg sulung masih study lagi tapi dah nak abis...dia sekarang di hospital Kangar, Perlis...tapi sekarang nie Perlis telah dilanda bah, so dia pun tengah cuti...seminggu gamak nye...heheheh...dia nampak lembut tapi cukup serius kalau bab menegur adik2...ye la kan sape lagi nak jage adik2 kalau mak ayah jauh...kite same2 tengok n jage diorg...bab study dia memang pandai...maklum lah...akak sulung kan jadi contoh untuk semua...
dari form 1 kitorg dh stay jauh dari family...dia ke asbJb...from 4 lagi panjang langkah dia...dpt mRsm Kuala Terengganu....abis SpM, Matriks kat Banting...lps tue, 3 thn dia study di KUTPM...paling jauh pun di Padang, Indonesia...aku memang cukup bangga dan bersyukur sebab mak ayah dapat beri didikan yang terbaik kepada kami walaupun mase nie aku tau susah sangat nak cari duit sebab baru sangat duk FELDA tue....



4 orang lagi dalam gambar tue lah adik2 kesayangan aku yang betul2 kena jaga even diorg semua dah besar...
maklum la...semua duk jauh2 dari family...alhamdulillah....mana pun diorg pegi masih ade yang boleh tengok...abg dh xrisau sebab dia dah kahwin..dia dah ade family sendiri tapi aku masih selalu datang rumah dia sebab tengok anak sedara...kalai wife dia sakit, mak call...mak cakap "nanti ada masa tengok kan mek yer".....ye mak!!!hehehehehe....

najua study kat perak (KPM Seri Iskandar) n adibah kat Melaka (matrik Londang)....kalau xcukup duit, mak call....mak cakap "nanti tolong bank in duit yer untuk diba n najua"....baik mak!!!...hihihiihi....tue la aku...aku paham sebab mak ayah nk kuar bandar jauh...1 jam nak sampai bandar....kalau setakat nak bank in duit x berbaloi kan...tapi bile pk2 semula....masa kak nor n aku study jauh dulu...ayah kene jugak turun kota tinggi or mersing semata2 nak bank in kn duit...kene naik turun bas...kalau bas xda, kne pulak naik teksi...teksi kalau murah xpe, mahal pulak tue....alhmdulillah...syukur alhamdulillah....sekarang keadaan lebih mudah...dan aku sentiase mendoakan supaya segala urusan mak ayah dimudahkan DIA...aminnnn....

pQah, adik manja aku paling bongsu....baru je lepas PMR...dlu lps UPSR dapat duk asrama tapi mak cakap xpayah sebab mak xda kawan kat rumah...ok la...kite paham...ikut cakap mak...tapi pas form 3 ni, rasenye dia kne berdikari macam yang lain...aku la yang paling sibuk isi kan borang mana2 asrama...semua mintak...aku nak dia belajar....suruh naik bas pun xreti...takut...xpenah naik kate nye...hihihiihih...tue la budak zaman sekarang...lebih2 lagi ayah dah ade kereta sendiri kn...adik pun alhamdulilah...masing2 dapat biasiswa...BKP...banyak jugak dapat rm 800...untung budak2 sekarang yer...tapi dapat ringankan sikit beban ayah dan mak...felda pun dah potong sawit untuk tanam semula....jadi bulan2 cume diberi rm 1000 setiap family....

tu la cerita serba sedikit family aku....ni lah dia kisah "Rumah Ku Syurga Ku"....walaupun hidup sederhana tapi kami cukup gembira dengan didikan dan sokongan dari mak ayah....doa merekalah yang mendorong kejayaan anak2nya berjaya....dan aku sentiasa berdoa agar dipanjangkan umur mak ayah ku, dapat melihat kejayaan kami....dan diberi peluang kepada kami berbakti kepada mereka....aminnnnnnnnnnn!!



No comments:

Post a Comment