Pages

Wednesday, November 3, 2010

~ 1/4 Hari Ku ~

alhamdulillah...hari yang cukup tenang bt aku...setenang cuaca di luar rumah...aktiviti mengemas...menyapu... mencuci...memasak yang dah jadi tanggungjawab aku sudah pon selesai...memang tak dinafikan tugas aku seharian agak banyak di samping tugasan kuliah yang menunggu untuk disiapkan...tapi mana yang harus didahulukan???

kadang2 pagi2 lagi bile celik saje mate perkara pertama tentulah menjalankan tanggungjawab sebagai hamba DIA...mohon doa yg terbaik setiap hari untuk aku jalani hidup...kemudian, aku pon dengan tangan yang macam xsabar nk mengetuk2 abjad kat keyboard tue...mcm2 kt kepala nk buat...dan aku bukan la seorang yang agak penyabar nak tunggu satu2 siap baru buat kerje lain...yang pasti sambil pC nk on aku akan terus ke dapur masak air n isi air nk basuh kain...then aku pon tinggalkan utk tempoh mase 5 minit n duduk sekejap depan pC n on broadband Celcom aku...sambil tue aku kejar balik ke dapur, air dh masak n baju dh boleh nk pusing....masukkan sabuk serbuk n putar!air teh perlu dibuat pagi2 untuk basahkan tekak...sebagai tambahan, maybe air 3 in 1 nescafe aku...ye la takut la mase buat assignment dpn pC leh sengguk2 kepala pancing ikan ok....hihihihhihi...

pastu aku tinggal kan dapur lagi menuju ke pC semula....mula la ketuk sane sini nak siapkan keje..check email...bukak fB n dalam mase setengah jam bosan tengak, baru la bukak folder assignment....mase nie lah paling penting nak fokus....off semua yang akan mengganggu kerja kite....

tapi jangan lupe mesin basuh yang tengah kerja tue....bile dh off je trus lari g cuci...satu menjadi kebiasaan aku cuci n bilas baju dengan tangan...yela....bile fikir2 balik...baju2 kite pakaikan digunakan untuk sembahyang...so air kenalah bersih n pada aku air kenalah mengalir...heheheheh...bunyi macam leceh kn...xpe...xleceh pade aku sebab i'm happy bila dapat main air....wow!syokkkk!pas tue baru boleh spin...ok dh puas hati baru sambung kerja depan pC...

bila dh kering plak, mesti jemur baju tue...mase jemur baju jmesti punye lame sikit sebab anak jiran sebelah tue umur dalam 2 tahun...fuhhh...cukup peramah...mulut dia petpot...petpot...tapi seronok layan dia...sambil2 tue aku capai la jugak penyapu...sapu ape yang patut....istilahnye tue jangan buang mase kn...kalo x satu tabiat buruk aku ialah "suke menangguh" tentu aku xbuat untuk sehari....budget2 dalam kul 10 or 11 pagi kerja2 rumah dh siap....

buat2 assignment kadang2 leka...kul 11.30 aku dh set mesti masak nasi....aku sllu guna "quick cook"...cepat sikit masaknye...pastu tinggal lagi....kul 12 baru la masak ape yang patut untuk dimakan...ape yang ada la mase tue kat peti sejuk....kalo xde pun, jangan pendek akal....telur....kentang...ikan bilis...semua tue boleh jadi lauk kan....asalkan makan n dapat isi perut...alhamdulillah....buat masa sekarang semua masih mencukupi dan aku bersyukur walaupun hidup sederhana, hati masih lagi gumbire....

nie kire aktiviti suku hari aku sebagai full-time "housewife n student"...tapi ape yang boleh aku katekan....ape pun yang aku lakukan setiap hari, aku pasti tidak akan bosan sebab yang mengaturnya tue kita....appreciate ape yang kite buat n ikhlas ape yang kite lakukan...insyallah, semuanye akan dapat ganjaran  kerana tanggungjawab tue adalah ibadah....

No comments:

Post a Comment