Pages

Thursday, November 4, 2010

" @ku @nak FELDA "

Sementara nak tunggu masak tengahari nie agak2 sempat jugak aku nak gatal2 tangan ketuk2 abjad2 nie... heheheheh....teringat kisah2 lama dengan kawan2...susah senang sampai sekarang...macam2 dah aku lalui...
yang manis tue buat kenangan....yang pahit tue penguat semangat untuk menghadapi cabaran mendatang...


kehidupan aku bermula di sebuah penempatan FELDA di area Mersing. yela kalau sebut saje mersing mesti semue orang pK tempat tue sangat jauh di pedalaman dan jauh dari bandar...yer!mmg aku xnafikan rumah aku jauh dari sebarang kemajuan pada awal nya...aku x ingat waktu tu umur aku berapa tapi ape yang aku ingat letrik memang xde mase tue....gune lampu gasolin @ lampu "gas" orang melayu ckp...mentol dia unik pada aku sebab dia macam benang halus yang dikait membentuk rupe mentol...rase2 sekarang nie nak cari pon orang xkenal rupe nye ye...so, nak hidupkan lampu ni kene gune minyak tanah n kne pam...hari2 tengok ayah hidup bile masuk je waktu maghrib...xde la time tue tengok tV ke main game ke....xmcm budak sekarang...salah silap waktu maghrib masuk pun xtau ek...



kalau cerite sal air plak same la jugak...air pun xde...belakang rumah ade kire macam paya yang ade kolam untuk mandi...tiap2 hari nak mandi kene la pegi belakang rumah...yang best nye tue boleh syer dengan jiran2 sebelah rumah...mandi la 2,3 keluarga....agak2 boleh bayang tak kalo budak2 macam aku time tue mandi ramai2?hihihihi...meriah tue...tapi yang paling xtahan kalo nk pegi sekolah, bangun pagi2...perghhh.... sejukkkkkkk!berderet kami 3 beradik, ayah mandikan siram ngan air kolam tue....ayah cakap kalau xnak rase sejuk nanti lap badan gosok kuat2 sikit...betul gak cakap ayah sebabkan kalau dipikir2 kan kulit kite bile bergesel ngan tuala kuat2 tentu lah hasilkan haba...pandai bapak aku!dah beso2 nie baru la aku terpikir...hiihhi...

bile diingat2 semula letrik start masuk felda waktu aku darjah 3 or 4...itu pun masuk berperingkat...ade satu rumah TNB yang dijage satu pakcik nie...dia akan 'on' kan letrik pukul 7 mlm dan 'off' 7 pg tiap2 hari...itu pun dh kire bersyukur sebab sekolah dah boleh buat kelas tambahan malam...kalau tak mane berani nak buat kelas malam kalau xde letrik....ada berani ka???uissshhhh...cikgu pun xmau datang ok...hihihihi...tu la permulaan letrik masuk area rumah aku...pastu barulah air plak diorg pasang di tiap2 rumah...mase tue mak2 ayah2 masih kuat lagi nak angkat baldi kiri kanan dari paya kalau sekarang xda lagi air...isshhhh...x ke naye tue...

alhamdulillah...aku cukup bersyukur dengan ape yang diberikan selama aku menjadi warga FELDA...kalau sekarang orang akan cakap "orang FELDA dah KAYA" aku cukup bangga sebab berbaloi dengan usaha dan penantian mereka selama menjadi warga felda....kene usahakan ladang kelapa sawit yang besar.... berpuluh2 tahun...maybe lepas nie aku boleh cerita lebih lagi tentang kehidupan aku sebagai anak felda...
insyallah....

No comments:

Post a Comment